
Zgłoszenie utraty albo uszkodzenia dowodu osobistego
Twój dowód osobisty zaginął lub został uszkodzony? Zgłoś to jak najszybciej! Możesz to zrobić poprzez udanie się do urzędu gminy/miasta lub korzystając z e-usługi.
Dowód osobisty to najważniejszy dokument potwierdzający naszą tożsamość. Musi go posiadać każdy, kto skończył 18 lat. Choć może na co dzień tego nie zauważamy, to dowód jest nam niezbędny w codziennym funkcjonowaniu np. bez niego nie załatwimy sprawy w urzędzie, nie podpiszemy żadnej umowy czy nawet nie odbierzemy przesyłki na poczcie. W związku z tym jego brak może być bardzo odczuwalny. Nie zwlekajmy więc i czym prędzej zgłośmy jego utratę.
Jeśli chcesz zgłosić utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Po otrzymaniu twojego zgłoszenia urzędnik unieważni twój dowód.
Dlaczego trzeba zastrzec zgubiony dowód osobisty?
Niektórzy mogą być zaskoczeni tym, jak wiele może zdziałać złodziej, w którego ręce wpadnie cudzy dowód osobisty. Trzeba pamiętać, że ten dokument może posłużyć do zaciągania pożyczek i kredytów w bankach lub instytucjach pożyczkowych, do założenia firmy, a także do załatwiania wielu innych ważnych spraw. Już po kilku godzinach od utraty dowodu można być poważnie zadłużonym! Nieważne, czy dowód został zgubiony, czy masz pewność, że ktoś Ci go ukradł - zareaguj szybko i nie odwlekaj czynności, które zapewnią Ci spokój i ochronią przed poważnymi konsekwencjami. Zgłoś to niezwłocznie. Wystarczy kilka minut by czuć się bezpiecznie.
Jak zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu przez internet?
Żeby zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego przez Internet wejdź na gov.pl w e-usługę Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód. Następnie kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie. System przeniesie Cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto. Wybierz, co chcesz zgłosić – utratę albo uszkodzenie dowodu. Wybierz urząd, który wydał dokument, następnie jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze dowodu – dostarcz go do tego urzędu.
Kolejnym krokiem jest naciśnięcie przycisku Unieważnij dowód. System przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl. Wykorzystując profil zaufany potwierdź unieważnienie kodem SMS, który dostaniesz na numer telefonu przypisany do twojego profilu zaufanego. Status twojego dowodu od razu się zmieni w Rejestrze Dowodów Osobistych. Po dokonaniu procedury możesz sprawdzić, czy dowód osobisty został unieważniony.
Ważne: Jeśli masz w swoim dowodzie wgrany dodatkowo kwalifikowany podpis elektroniczny od prywatnego dostawcy, skontaktuj się z tym dostawcą. Usługa nie unieważni tego podpisu.
Najnowsze aktualności





