Od stycznia 2022 roku ważne zmiany w 500+
Od 1 stycznia weszły w życie ważne zmiany w programie „Rodzina 500+”. Obsługą programu w zakresie wniosków o świadczenia wychowawcze składanych od 1 stycznia 2022 r. zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Od 1 stycznia 2022 r. wnioski o świadczenie wychowawcze można składać do ZUS wyłącznie online, a pieniądze trafią na konto bankowe.
Sprawy dotyczące prawa do świadczenia wychowawczego za okresy sprzed 1 stycznia 2022 r. nadal są realizowane przez dotychczasowe organy. Samorządy kontynuują wypłacanie świadczeń wychowawczych przyznanych z wniosków złożonych przed 1 stycznia 2022 r. do końca okresu, na jaki zostały przyznane, czyli do końca maja 2022 r.
Od 1 lutego 2022 roku, ruszy nabór wniosków na nowy okres świadczeniowy, który będzie obowiązywał od 1 czerwca 2022 r. - przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowość elektroniczną i portal Emp@tia.
W każdej jednostce ZUS są dla zainteresowanych klientów udostępnione komputery, na których można będzie wypełnić wniosek, również z asystą pracownika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ponadto ZUS planuje utworzenie od lutego, tj. od daty rozpoczęcia przyjmowania wniosków na nowy okres świadczeniowy, dodatkowych, mobilnych punktów składania wniosków w innych placówkach/urzędach (np. Poczta, KRUS) w celu dotarcia do lokalnych środowisk, służąc rodzinom pomocą zarówno w założeniu profilu na PUE ZUS, jak i w wypełnieniu i wysłaniu wniosku przez Internet.
Tym samym, w okresie składania wniosków na nowy okres świadczeniowy, na terenie kraju funkcjonować będzie bardzo rozbudowana sieć miejsc, gdzie każda rodzina będzie mogła skorzystać z pomocy przy złożeniu wniosku. Należy zauważyć, że punkty, gdzie potencjalnie będzie istnieć możliwość uzyskania pomocy w złożeniu wniosków funkcjonować będą w ponad 8 tysiącach miejsc (ok. 7500 – Poczta, ok. 260 – KRUS, ok. 320 – ZUS), a więc w zdecydowanie większej liczbie niż jest gmin w Polsce.
ZUS zapewnia pomoc w sprawie świadczenia wychowawczego:
- na specjalnej infolinii 22 290 55 00 (od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 15.00)
- w Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres:cot@zus.pl)
- we wszystkich placówkach ZUS.
Źródło:
https://www.gov.pl/web/rodzina