Masz konto w mediach społecznościowych? Bądź ostrożny!
Masz konto w mediach społecznościowych? Uważaj, możesz zostać oszukany. Do oszustwa może zostać wykorzystane także twoje konto. Nie każda prośba o pomoc finansową opublikowana, bądź wysłana przez twojego znajomego jest prawdziwa. W taki sposób mogą działać oszuści. Następnie dzięki płatności mobilnej (BLIK) otrzymają od swojej ofiary pieniądze. Bądź ostrożny!
Posiadając konto w mediach społecznościowych, trzeba być bardzo ostrożnym. Nie chodzi tu tylko o dane, które udostępniamy, choć te powinny być szczególnie chronione, ale o wyłudzenia pieniędzy, do których dochodzi w ostatnim czasie na tego rodzaju portalach. Często konta w serwisach społecznościowych przejmowane są przez oszustów. Przestępcy wykorzystują pozyskane konto, publikując wpisy o nagłej potrzebie zebrania konkretnych środków finansowych. W ten sposób próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Kolejnym sposobem jest rozesłanie za pomocą komunikatorów, wiadomości do znajomych właściciela konta, w których również zawarta jest prośba o finansowe wsparcie.
Najczęściej przestępcy proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Niczego nieświadome osoby, sądząc, że korespondują ze znajomymi, podają kody BLIK. Następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdzają PIN-em wykonanie transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. W ten sposób tracą pieniądze, wierząc, że pomagają znajomemu.
Widząc tego rodzaju prośby, bądź otrzymując wiadomość z apelem o finansową pomoc, warto poinformować właściciela danego konta, o sytuacji. Dzięki temu osoba, pod którą podszywa się przestępca, będzie mogła natychmiast zareagować i być może uchronić innych przed złapaniem się w sidła oszustów.
Jak uniknąć takiego zagrożenia?
-
Stosuj dwuskładniowe uwierzytelnienie konta społecznościowego – zalogowanie się za pomocą hasła oraz dodatkowe potwierdzenie sms-em. Dzięki takiemu rozwiązaniu, trudniej będzie przejąć nasze konto.
-
Znajomy prosi cię o pożyczkę lub finansowe wsparcie? Sprawdź, czy to na pewno znajoma ci osoba. Zadzwoń do niej i upewnij się, że rzeczywiście potrzebuje takiej pomocy.
-
Sprawdzaj szczegóły danej transakcji. Do momentu jej zatwierdzenia w aplikacji bankowości mobilnej, przestępca nie skorzysta z kodu.
-
Bądź ostrożny. Chroń PIN do aplikacji mobilnej banku, a także inne dane, które mogą być przydatne do logowań na różnego rodzaju kontach.
-
Nie otwieraj przesyłanych linków. Możesz zostać przekierowany do strony łudząco podobnej do witryny twojego banku. Podasz swoje dane do logowania i stracisz oszczędzane na koncie pieniądze.
Źrodło:
https://slaska.policja.gov.pl/